میثم مهرپور، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: اکنون نیاز وارداتی ۱۵ کشور همسایه ما چیزی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار است، اما سهم اقتصاد ایران از این بازار‌ها کمتر از دو درصد و در حدود ۲۰ میلیارد دلار است. در حالی که همین الان و با همین امکانات توان صادراتی حدود ۱۰۰ میلیارد دلاری کالا فقط به همین بازار‌های منطقه وجود دارد.

وی بیان کرد: همین الان اتحادیه اوراسیا و ۱۵ کشور همسایه ایران فرصت مناسبی برای جایگزین شدن درآمد‌های نفتی و خروج ایران از خام فروشی هستند. دولت باید از صادرکنندگان حمایت کند، اما الان شاهدیم شرایط نسبت به سال گذشته بدتر هم شده است. مثلا سال قبل تقریبا ماهیانه یک میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم که این رقم در دو ماهه اول سال ۹۹ ماهیانه به حدود ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

مهرپور بیان کرد:‌ مثلا صادرات زعفران به عنوان یکی از کالا‌هایی که تا چند سال پیش انحصار تولید آن در اختیار ایران بود حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است. یعنی نه تنها به فکر افزایش صادرات غیر نفتی نیستیم بلکه روند حرکتی‌مان نیز نزولی بوده است. به طوری که طی دو ماهه اول سال ۹۹ صادرات غیر نفتی ما حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. به طوریکه میزان صادرات غیر نفتی ایران در دو ماهه اول سال ۹۸ بیش از ۸ میلیارد دلار بود، اما در دو ماهه اول سال جاری به ۴.۳ میلیارد دلار رسیده است که این موضوع می‌تواند خطر جدی برای اقتصاد ایران به شمار آید.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: فعال کردن دیپلماسی اقتصادی، ایجاد تعدد در شرکای تجاری و به فعلیت رساندن ظرفیت های بالقوه اقتصاد ایران از جمله راهکارهای موجود است. اتفاقا شرایط کرونایی و تبعات آن باعث شده کشورها نیاز بیشتری به واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی داشته باشند و کشورهای تولید کننده نیز به دلیل نگرانی از زمان پایان این بیماری، عموما صادرات خود را کاهش داده یا متوقف کرده‌اند.

وی گفت: این موقعیت و افزایش قیمت جهانی این محصولات فرصت خوبی برای اقتصاد ایران و افزایش تولید و صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی به عنوان جایگزین درآمدهای نفتی برای ایران ایجاد کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو